Rolul sportului in recuperarea copiilor cu autism

Mariana Sandru si Iulia Bogdan – psihopedagogi, terapeutii gemenilor Andrei si Mihai Albu, diagnosticati cu autism infantil si ADHD

Andrei si Mihai au 8 ani si jumatate si de la 4 ani si jumatate au fost diagnosticati, iar la 5 am inceput deja terapia – o ABA adaptata nivelului fiecaruia – coordonata de psihologul Ioana Butoi. Programele pe care le-am aplicat gemenilor au fost variate, iar ei au raspuns foarte bine. Acum sunt la scoala – clasa I, intr-o scoala de masa – si prin multa munca, pot tine ritmul cu ceilalti copii: scriu, citesc, rezolva exercitii si probleme de matematica, deseneaza.
De un an si jumatate gemenii fac si sport, initial la gradinita, apoi in grupa constituita din copii cu diferite deficiente.

Efectele practicarii sportului sunt multiple si vizeaza diferite nivele ale dezvoltarii copilului:

  • COORDONAREA – au achizionat o buna coordonare ochi-mana evidenta la scris si colorat, a miscarilor, in general;
  • ECHILIBRU – initial aveau o pozitie corporala neechilibrata si un mers deviat, ceea ce s-a remediat inca de la inceputul antrenamentelor;
  • ADAPTARE – baietii gestioneaza mai usor situatii nou aparute, adaptandu-se mai usor; la scoala au reactionat mai bine decat ne-am asteptat: raspund comenzilor invatatoarei, ies la tabla, citesc, scriu, se joaca cu colegii in pauza, stau in banca linistiti, protesteaza din ce in ce mai putin, s-au remarcat la ora de sport unde lucreaza foarte prompt si fara ajutor.
  • INCREDERE – deficitara la autisti, in general, la gemeni s-a accentuat fiind manifestata in mersul cu bicicleta, urcatul scarilor (la Andrei mereu au fost insotite de proteste ), mersul pe barna, mersul cu spatele, mersul pe plan inclinat. De remarcat este faptul ca sportul a lucrat aproape instantaneu in acest domeniu. Era vizibil – de la antrenament la antrenament – ca gemenii reactionau mai repede si mai prompt.
  • ORDONARE – prin natura sportului, baietii si-au insusit destul de repede respectul pentru reguli. In acest sens, toata familia colaboreaza. Ei stiu exact ce au voie si ce nu au voie sa faca in sala de sport, la scoala sau acasa. Sunt foarte atenti la detalii, sunt foarte meticulosi.
  • AUTORITATE – antrenorul este mai mult decat atat pentru gemeni. Ocupa un loc important in viata lor – modelul masculin de autoritate (in locul tatalui, plecat la munca in strainatate) dar si de apreciere. Prezenta lor la antrenamente a devenit o buna motivatie.
  • REZISTENTA – gemenii rezista mai mult la efort fizic, ceea ce se vede si la terapie care initial era de 50 de minute, iar acum se pot concentra si 4 ore, cu mici pauze, fara sa isi piarda tonusul.
  • DETOXIFIERE – prin sport gemenii isi detoxifiaza organismul, ei reglandu-si multe probleme: constipatia, intarirea sistemului imunitar, consum ridicat de lichide.
  • TONIFIERE – dupa un an si jumatate de antrenamente, baietii sunt mai veseli, mai optimisti, au un tonus muscular mai bun, au o atitudine constructiva in terapie.
  • OXIGENARE – sportul favorizeaza conducerea oxigenului necesar multiplicarii celulare. Astfel, in locul unei terapii prin ozonare extrem de costisitoare pentru parintii destul de solicitati material, sportul ramane o „terapie” mai eficienta de oxigenare.

Acestea sunt doar cateva dintre castigurile pe care le-au obtinut acesti copii in urma practicarii sportului. Terapiile specifice, impreuna cu medicamentatia si sportul reprezinta o ,,reteta’’care ar putea functiona in cazul multor copii autisti, asa cum a functionat si in cazul gemenilor care au recuperat mult la varsta mintala care se apropie de cea corporala. Ramane sa recupereze si in domeniul socializarii si al cultivarii initiativei. Dar aici ne bazam si pe antrenamentele efectuate in prezenta antrenorului care a inteles imediat un lucru simplu: AUTISTII SUNT RECUPERABILI. Au nevoie sa mergem noi spre ei.

Comments are closed.